William James, nazywany ojcem psychologii, pisał na wiele bardzo dziś aktualnych tematów. Aż zaskakujące jest, że już w 1887 formułował bardzo trafne myśli i przewidywania na tematy dziś nadal gorące. Na stronie BrainPickings.org trafiłam na obszerne cytaty z jego książki “Habits”. Nie znalazłam informacji, czy była tłumaczona na język polski, ale jest w całości dostępna na otwartej licencji w oryginale. Oto moje tłumaczenie fragmentu.

Trzy maksymy tworzenia nowych nawyków:

1. Tworząc nowy nawyk lub pozbywając się starego, musimy dbać, byśmy zaangażowali się mocno i zdecydowanie jak tylko możliwe. Zbierz wszelkie okoliczności, które wzmocnią prawidłowe motywy; wytrwale umieszczaj siebie w warunkach, które będą wspierać nową drogę; podejmuj zobowiązania niezgodne ze starą; podejmij publicznie zobowiązanie, jeśli to możliwe; krótko mówiąc – otocz swoje postanowienie wszelkimi pomocnymi sposobami, jakie znasz. To da nowemu początkowi taki impet, że pokusa, by się złamać nie pojawi się tak prędko, jakby mogła; a każdy dzień, w którym załamanie jest odsunięte zwiększa szansę, że nie pojawi się ono wcale.

2. Nie pozwól na pojawianie się wyjątków, dopóki nowy nawyk nie będzie bezpiecznie zakorzeniony w twoim życiu. Każde potknięcie jest jak puszczenie kłębka z nicią, którą się uważnie nawija – pojedyncze upuszczenie rozwija więcej niż wiele obrotów może nawinąć z powrotem. Ciągłość treningu jest potężnym sposobem na to, by układ nerwowy działał dobrze… Zaskakujące jest jak szybko pragnienie obumrze z wycieńczenia, jeśli nie będzie nigdy karmione.

3. Korzystaj z pierwszej nadarzającej się okazji, by działać zgodnie z każdym postanowieniem, jakie robisz oraz z każdej doświadczonej emocjonalnej podpowiedzi, w kierunku nawyków, które chcesz wytworzyć. Nie w momencie ich tworzenia, a w chwili, gdy wywołują efekt ruchowy, postanowienia i aspiracje komunikują mózgowi nowe “ustawienie”.

Źródło: http://www.brainpickings.org/index.php/2012/09/25/william-james-on-habit/

 

  1. np. jeśli rzucasz palenie, to prawdopodobieństwo sukcesu jest większe, jeśli oświadczysz to głośno rodzinie i wszystkim swoim znajomym, niż gdy podejmiesz to postanowienie tylko w duchu. Tak samo będzie większe, jeśli pozbędziesz się z domu wszystkich popielniczek i niedokończonych paczek papierosów, zamiast je zostawić i tylko myśleć, że nie będziesz z nich korzystał. Inny przykład: postanawiasz biegać codziennie rano: w rozmowie z przyjacielem mówisz mu o tym, kupujesz specjalne buty do biegania – bo jak już kupisz to głupio żeby tak stąły nieużywane, prawda? Ale to bardziej a propos początków niż podtrzymywania i ciągłości….

    1. Stosowanie Reguły Konsekwencji to bardzo silna metoda. Ja podam jeszcze inny przykład dla topiących masę pieniędzy w automatach.

      Wystarczy wejść do sali z automatami i z wejścia krzyknąć: "Hej, to znowu ja! Jestem głupi i przyszedłem przegrać znowu dużo pieniędzy na automatach."

      Jak myślicie, jaka będzie reakcja tego co publicznej deklaracji dokonał? :)Ja sądzę, że nigdy już się tam nie pojawi…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Podobne wpisy

Posłanie do nadwrażliwych

Bądźcie pozdrowieni, Nadwrażliwi za waszą czułość w nieczułości świata, za niepewność – wśród jego pewności za to, że odczuwacie innych tak jak…
Total
0
Share